مدل ایرباس A300 نه تنها به خاطر اينكه يك موفقيت تجاری در كار خودش كسب كرده مشهور و مهم شناخته میشود٬ بلكه اولين طرح اروپایی در زمینه هواپیماهای مسافربری پهنپیکر پس از جنگ است که برای کارخانه سازنده و همچنین قاره اروپا یک موفقیت محسوب میشود.
CASA از اسپانيا، Aerospatiale از فرانسه٬ Daimler Chrysler Aerospase آلمان و British Aerospace از انگلستان در اواخر دهه 1960 به هم پيوستند و صنایع ایرباس را با هدف ساخت هواپیمایی دو موتوره با ظرفیت 300 نفر به منظور پر كردن بازار پهنپیکرها به وجود آوردند. اين ایرباس 300 نفره بعدا بر پایه 250 صندلی پیریزی شد. زیرا این عقیده در نزد طراحان ایرباس وجود داشت که این مقدار ظرفیت از ریسک کمتری برخوردار است. به طرح A300 پسوند B تعلق گرفت كه نشاندهنده تغییرات براي این مدل محسوب میشود.
دو نمونه اصلی A300-B1 ساخته شدند كه اولین آن از تولوز فرانسه در 28 اكتبر 1972 و دومي در 5 فوريه سال بعد پرواز کرد. General Electric CF6 انتخاب ایرباس برای نيروي محركه مدل A300 میباشد. به دنبال نمونه اصلي A300B1، مدل A300B2 با 2/65 متر بدنه کشیدهتر در 23 می 1974 وارد خدمت در شرکت هواپیمایی ایرفرانس شد.
دیگر مدلهای این هواپیما شامل B2-200 شامل فلپهای کروگر برای راندمان بهتر در نشست و برخاست و استفاده از چرخها و ترمزهای متفاوت٬ B2-300 با افزايش وزن براي حمل بار مفيد بيشتر، B4-100 مدل دوربرد B2 به همراه فلپهای کروگر٬ مدل B4-200 با وزن برخاست بیشتر و بال و بدنه تقویت شده به همراه ارابه فرود پيشرفته. تعداد كمي از مدلهای تغییرپذیر A300C نيز ساخته شدند که برای ورود بار به بخش اصلی هواپیما از دربی که به این منظور و در سمت چپ هواپیما و در پشت بال قرار دارد استفاده میشود. در اواخر توليد مدل A300B4 استفاده از دو خدمه در عرشه پرواز برای مدل A300-200FF پيشنهاد شد که مشتریان آن VASP ، Tunis Air و Garuda بودند.
در نهایت توليد A300B4 در مي 1984 متوقف شد. اما ایرباس که سرگرم طراحی مدلی اصلاح شده از مدل B4 بود، تولید این هواپیما را ادامه داد. این مدل که A300-600 نامگذاری شده است نسبت به مدل B4 اندکی کشیدهتر و از وزنی کمتر نسبت به مدل قبلی برخوردار است. این مدل در سال 1983 برای اولین بار پرواز کرد.